Home » Fremtidens Hospital » Digitalisering giver mere effektive behandlingsforløb
Sponsoreret

Digitaliseringen af ​​vores sygehuse medfører, at eksisterende ressourcer kan bruges på en mere effektiv måde. Det fører samtidig til øget patientsikkerhed, reducerede ventetider og forbedret arbejdsmiljø.

Klinisk logistik og digitalisering handler om at forstå nutidens og fremtidens behov og udfordringer, som vores sygehuse står over for. Ikke nødvendigvis nye løsninger eller nyt teknisk udstyr men om at få mere og bedre behandling med den samme indsats og med eksisterende apparatur.

Johan Mälsjö er General Manager for Digital Health Solutions hos medicinteknologivirksomheden Getinge og forklarer, hvordan digitalisering fører til mere effektive behandlingsforløb.

– Meget handler om koordinering og kommunikation internt i og mellem sygehusets forskellige afdelinger. At skabe en proces, der gør hver enkelt patients tid på hospitalet så smidig, sikker og effektiv som muligt. At hver del af ​​behandlingen foregår mere eller mindre problemfrit. Hele vejen fra indskrivning, over akutbehandling, intensiv behandling på forskellige afdelinger, genoptræning eller hvad der nu er påkrævet. Det betyder, at ressourcerne bruges mere effektivt, og at arbejdsmiljøet på hospitalet forbedres. Patientsikkerheden øges også, da personalet holdes velinformeret og har adgang til alle nødvendige data, siger Johan Mälsjö.

johangetinge

Johan Mälsjö

General Manager inom Digital Health Solutions, Getinge

Foto: Getinge

Bedre behandling med samme indsats

En generel udfordring er, at kommunikationen mellem forskellige dele af hospitalet ikke fungerer optimalt. Uanset om det påvirker logistikken internt på hospitalet, røntgensvar eller prøveresultater, kan det give problemer og deraf følgende udskudte eller aflyste operationer. Hvilket yderligere fører til øgede ventetider og længere tid på hospitalet for patienten.

– De sygehuse, vi samarbejder med, har som regel en udfordring med de personalemæssige ressourcer, der kræves. Digitalisering af behandlingsforløbet fører til, at alle dele fungerer og interagerer på en mere smidig måde. Vi ser, hvordan behandlingstiden er faldet, ventetiden på skadestuen er blevet forkortet og tilmed også, hvordan arbejdsmiljøet for plejepersonalet forbedres. Det påvirker naturligvis også hospitalets økonomi. Der kommer både mere og bedre behandling med samme indsats, slutter Johan Mälsjö.

Næste artikel