Home » Kampen mod kræft » Corona-pandemien har skærpet IPSEN Nordic
Kampen mod kræft 2021

Corona-pandemien har skærpet IPSEN Nordic

ipsen nordic
I samarbejde med: IPSEN
David Daya General Manager IPSEN Nordics & Baltics og Grethe Højlund HR chef IPSEN Nordics & Baltics Foto: Tim Sobek/Mediaplanet Sverige AB
ipsen nordic
I samarbejde med: IPSEN
David Daya General Manager IPSEN Nordics & Baltics og Grethe Højlund HR chef IPSEN Nordics & Baltics Foto: Tim Sobek/Mediaplanet Sverige AB

Familieejede IPSEN Nordic blev udfordret af coronaen, men via stærke værdier og fleksibilitet er virksomheden i fortsat fremdrift med bl.a. lægemidler til kræftpatienter. Med en fokuseret indsats har IPSEN både internt og eksternt adapteret nye vaner og hybride arbejdsformer, der tilmed bidrager til forøget støtte til patienter og samfund.

For at pandemien ikke skulle gå ud over patienterne, ville IPSEN sikre, at de forskellige lande ved nedlukning havde tilstrækkeligt med leverancer af livsvigtig medicin.

– Vores ’supply-chain-management’ havde mere travlt end nogensinde før. En kræftpatient kan jo ikke bare springe en måneds medicin over, konstaterer David Daya, der er General Manager ved IPSEN Nordics & Baltics.

Desuden testede IPSEN hjemme-levering af medicin i Danmark, så patienterne undgik interaktionerne ved at hente medicin på hospital eller apotek. Det gav naturligvis ekstra omkostninger, men IPSEN har hjemmelevering som et felt, som de fremadrettet vil videreudvikle.

IPSEN har endvidere valgt at give medarbejdere med en sundhedsfaglig relevant baggrund  mulighed for aktivt at deltage i vaccinering mod Covid-19 bl.a. i Danmark, da dette understøtter IPSEN’s fokus på patienter og samfund.

Fleksibilitet og bæredygtighed 

Samlet set har det seneste år for IPSEN været lærerigt med en stejl læringskurve.  De vil holde fast i fleksibiliteten og fortsat tilbyde digitale møder og dermed færre flyrejser. Derfor får alle deres møderum nu det bedste inden for tv- og videoudstyr.

– Vi er nu meget mere parate til hybride arbejdsformer, og det giver fleksibilitet. Der er fremvokset nye muligheder, og forventningerne til fremtiden har ændret sig med de seneste erfaringer, siger Grethe Højlund, der fra Danmark arbejder som HR chef for IPSEN Nordics & Baltics.

Inden pandemien brød ud, var målet at skabe ’verdens bedste arbejdsplads’ – hverken mere eller mindre.

– Målsætningen havde jeg lige præsenteret på et stort fællesmøde, lige før den slags møder ikke var mulig mere. Men jeg ville holde fast i familiefølelsen og letheden i arbejdet med kunderne. Det er vores DNA, og det skulle pandemien ikke stoppe, siger David Daya.

Målet skulle bl.a. nåes gennem en anerkendelse af internt og eksternt fokus som nært forbundne.

– Hvis vores medarbejdere trives, vil de kunne finde nye løsninger, så pandemien ikke går ud over patienterne. Det lykkedes. Vi har bevaret ’en fantastisk arbejdsplads’ og adapteret den til coronatidens udfordringer med løsninger, der har tilført ekstra værdi til patienter og kunder, siger David Daya.

Medarbejderne er hele mennesker

– Vi driver vores forretning og behandler vores medarbejdere med en følelse af familieskab og med et personligt ’touch’, siger David Daya.

Det familiemæssige understreges af Grethe Højlund: 

– Vores kontor er mere som at træde ind i en dagligstue end en virksomhed. Det er en integreret del – en årelang og samlet indsats har opbygget vores kultur.

David Daya ser på sine medarbejdere som ’hele mennesker’.

– Vi bruger en personlig tilgang, hvor der bliver taget hensyn til hver medarbejders ’pyramide’ af hjerne, hjerte og sjæl. Trods corona skal medarbejdernes hjerne fortsætte med træning, læring og udvikling, man skal holde forbindelsen til hjertet f.eks. ved at sende kort og blomster til hjemmekontoret, og sjælen kan kun leve i en sund krop, så vi opmuntrer til fysisk aktivitet, siger David Daya.

Næste artikel