Home » Luft og Lunger » Derfor er du træt, selvom du sover nok
Søvnapnø

Derfor er du træt, selvom du sover nok

Foto: Pexels
avatar

Jan Ovesen

Læge og søvnekspert

Er du udmattet og irritabel, selvom du passer din seng, kan du lide af søvnapnø. Hvis din partner samtidig bekræfter, at du snorker og sover uroligt, kan det være en god idé at blive undersøgt. Det siger læge og søvnekspert Jan Ovesen, der peger på flere effektive behandlingsformer.

Den typiske søvnapnøtiker er en mand på den anden side af 40 år. Han vejer for meget og er måske ikke klar over, at der er noget galt med den måde, han sover.  Snorken og træthed er almindelige symptomer på søvnsygdommen søvnapnø, og derfor er det ofte de pårørende, der tager det første skridt mod en eventuelt diagnose.

10 til 15 procent mænd og fem til otte procent kvinder i alderen 40 til 60 år har obstruktiv søvnapnø syndrom – søvnapnø i daglig tale. En del af dem har beskedne symptomer, men symptomgivende søvnapnø findes hos cirka fire procent af voksne mænd og cirka to procent af voksne kvinder, ifølge Sundhedsstyrelsen.

Søvnapnø skyldes vejrtrækningspauser under søvn på grund af tillukning af de øvre luftveje. Hvis du lider af søvnapnø, bliver din søvn afbrudt, fordi du delvist vågner af et sådant kvælningsanfald. Søvnapnø handler altså ikke om, at du glemmer at trække vejret i søvne, men at du har vanskeligt ved det. Du snorker, fordi du hiver efter vejret. Pauserne i vejrtrækningen (apnøerne) varer typisk 10 til 50 sekunder, og der kan være adskillige på en nat, ifølge Jan Ovesen, der står bag søvnklinikker i Aarhus og København.

Symptomer på søvnapnø

Søvnapnø og snorken opstår, hvis passagen i luftvejene er for trang. Store mandler og slap muskulatur i svælget kan blokere luften under en indånding. Det kan også være i næsen, at der er for snævre forhold, eller kæben kan være for kort, for smal eller begge dele.

Omkring hver fjerde af os snorker, ifølge Rigshospitalet, men går det ikke udover nattesøvnen eller overskuddet, er snorken harmløst. Er du derimod konstant træt, selvom du sover tilstrækkeligt, bør alarmklokken kime.

”Om dagen er symptomer på søvnapnø træthed, kort lunte og dårligt humør. Jeg hører ofte fra klienter, at kvinden sover i et andet værelse end manden, fordi han forstyrrer hendes søvn. Mænd kan lide af impotens i forbindelse med søvnapnø, og det kan også give ægteskabelige problemer. En person med søvnapnø er desuden en dårligere medarbejder end en person, der er klar i hovedet. Træthed får os til at vælge de nemme løsninger,” fortæller Jan Ovesen.

Han tilføjer, at symptomer på søvnapnø udvikles langsomt og at mange patienter vænner sig til at være trætte.

Sådan stilles diagnosen

Ubehandlet søvnapnø øger risikoen for forhøjet blodtryk og på længere sigt risikoen for hjertekarsygdomme. Er du bange for, at du har søvnapnø, bør du søge læge. Han eller hun sætter dig ind i, hvordan du skal registrere din nattesøvn og vejrtrækning.

”På grund af udstyret kan du måske ikke sove, eller du sover lettere end normalt. Derfor er du nødt til være kritisk over for det første negative resultat. Søvnen på undersøgelsesnatten skal være repræsentativ,” understreger Jan Ovesen.

For at få diagnosen søvnapnø skal du have mindst fem apnøer på én time, og lægen vil også kigge på, hvor meget og hvor hurtigt, din vejrtræningen falder under en apnø.

Næsemaske eller tandskinne

Den mest almindelige behandling af søvnapnø består i at sove med en næsemaske, der er koblet til en luftslange og en luftkompressor. Udstyret udspiler luftvejene, så vejrtrækningen bliver normal og snorkelydende forsvinder. Behandlingen hedder Continuous Positive Airway Pressure (vedvarende overtryk).

”CPAP er meget effektivt og behandlingen er efterhånden så avanceret, at næsten alle kan vænne sig til at sove med masken. Nogle patienter oplever bedring fra første nat, andre oplever bedring efterhånden. Langt de fleste patienter oplever forholdsvist hurtigt, at der skal meget mere til, førend de bliver trætte om dagen. De føler sig generelt friskere, i bedre humør og de præsterer bedre,” siger Jan Ovesen.

I de tilfælde, hvor svær overvægt er årsag til søvnapnøen, kan et større vægttab betyde, at næsemasken efter et stykke tid med kvalitetssøvn og øget overskud, ikke længere er nødvendig. Men oftest kræver søvnapnø livslang behandling.

Lider du af let (5-14 apnøer) til moderat søvnapnø (15-30) kan en tandskinne, der holder underkæben i en underbids-position, så der bliver mere plads i svælget, være løsningen. Modsat CRAP-behandlingen er apnøskinnen for egen regning. Jan Ovesen vurderer, at skinnen kan være en effektiv behandling, hvis du ikke lider af svær søvnapnø (mere end 30 apnøer).

Har du søvnapnø?

Det sker, når du sover:

Når du falder i søvn, bliver kroppens muskler slappe. Det gælder også for musklerne i svælget. Her er der ikke noget afstivende skelet bygget ind i luftvejens vægge, som i resten af luftvejen. Sommetider kan de slappe svælgvægge ikke modstå det undertryk, du udvikler ved indåndingen, og så suges de sammen og spærrer for luften. Du forsøger at trække vejret, men der kommer ingen luft igennem. Du stopper altså med at snorke. På grund af iltmangel slår hjertet alarm til hjernen. Alarmen får hjernen til at vågne delvist, og musklerne stimuleres som i vågen tilstand, og svælget åbner op med nogle voldsomt snorkende indåndinger. Iltkoncentrationen stiger til normalt og alarmen lukkes ned, inden du har registreret, hvad der er foregået. Der skal mindst fem af den slags kvælningsanfald til på én time, hvis der er tale om diagnosen søvnapnø.

Next article