Home » Usynlig Syg » Udfordrede unge tryller sig til kompetencer
Sponsoreret
avatar

Mie Helslev

Leder, Sputnik STU

På Sputnik STU kan unge med autisme eller psykisk sårbarhed udvikle sig i kraft af deres egne interesser. I et trygt ungdomsmiljø med veluddannet personale gør de sig klar til livets næste skridt.

Poker, yoga, trylleri, japansk, outdoor, musik. På skolen Sputnik STU bliver de unges egne interesser en del af undervisningen. Det øger motivationen for at udvikle sig fagligt, personligt og socialt. 

Det fortæller leder af den særligt tilrettelagte uddannelse for unge i alderen 16-25, Mie Helslev. Her kan unge med udfordringer som autisme eller psykisk sårbarhed få en uddannelse, der gør dem bedre klædt på til livet som voksne.

Med motivation i fokus

Før i tiden mente man, at de unge enten havde lidt eller meget motivation. I dag arbejder Sputnik STU ud fra en ny forståelse: Motivation er afhængig af den sammenhæng, den unge befinder sig i.

“For nogen er det relationen til de andre unge, der motiverer. For andre er det oplevelsen af at mestre konkrete opgaver. Hvis en studerende f.eks. vil dyrke e-sport, så skal de også forpligte sig til at gå i fitness-center, og vi taler om fysisk og mental sundhed, om samarbejde og holdånd, og hvordan man reagerer på forskellige situationer og mennesker,” fortæller Mie Helslev.

“På den måde kommer vi omkring en masse forskellige kompetencer. Så selvom de ikke tror, de kan, så opdager de, at de allerede er gode til f.eks. at være en del af et hold, når de dyrker e-sport. Og de kompetencer arbejder vi med at overføre til andre sammenhænge,” siger hun og fortsætter:

”Dermed forpligter vi os på, at vi må flytte os og give de unge de bedste muligheder for at udvikle sig. At kunne det, kræver veluddannet og højt reflekterede undervisere. Derfor prioriterer vi også efteruddannelse, supervision og faglig sparring højt,” fortsætter hun.

Skriver ny historie om sig selv

Netop de unges tro på, hvad de kan og ikke kan, bliver udfordret på Sputnik STU, fortæller Mie Helslev.

“Vi bærer alle rundt på en fortælling om vores fortid, som kan låse os fast. Og her siger vi, at de unge kan skrive en ny historie om sig selv. F.eks. kalder vi dem “studerende” og ikke “elever”, for her skal de lære at tage ansvar for deres egen læring og udvikling. Det er et meget bevidst sprogvalg,” fortæller Mie Helslev.

“Når de unge har opbygget tilstrækkeligt gode fortællinger om sig selv, tør de tage større skridt ud i livet.”

Får sprog til arbejdslivet

I løbet af tre år på Sputnik STU skal de unge også i praktik. Praktikkerne bliver – ligesom undervisningen generelt – tilpasset den enkelte unges behov og evner.

“Her lærer de unge, hvad det vil sige at være på en arbejdsplads. Der stilles store krav til medarbejdere om at være fleksible og omstillingsparate, så her er det også vigtigt, at de unge får et sprog for, hvordan de kan være den bedste udgave af sig selv. At de kan sige til deres arbejdsgiver, at hvis de kan lave de her opgaver og arbejde på den her måde, så fungerer det bedst for dem.

Næste artikel